tisdag 2 februari 2010

Cheesecakeglass med marängbotten

Cheesecakeglass med marängbotten

1 st marängbotten

2 dl socker

4 st äggulor

200 gram Philadelphiaost eller annan nautrell färskost

4 dl vispgrädde

4 st äggvitor

2 dl bär, färska eller tinade. Sockra bären om du inte vill ha sur smak.


******


Vispa socker och äggulor poröst.

Blanda i philadelphiaosten.

Vispa grädden hårt och vänd ner den i smeten.

Vispa äggvitorna till fast skum och vänd försiktigt ner dem i smeten.

Blanda sedan i bärblandningen försiktigt.

Lägg marängbotten i en form med löstagbar kant och fyll på med smeten.

Garnera ev. med strössel eller bär.

Frys i minst 5 timmar.

Ta fram glassen 1/2 till 1 timme innan servering.

1 kommentar:

Tanjis sa...

Ja,det var ett tag sen! Facebook ledsnade jag på lite för jag insåg att jag bara blev stressad av att läsa vad alla andra hann göra. Allt man läser slås liksom ihop så att det känns som att det är från en och samma person. Knäppt, jag vet! Förlåt om jag missade att svara på något som du skrev, det va inte meningen. Vi får maila istället! :)

Visst är det kul, jag ska visa en klänning senare med bilar på, den blev också lite kul.
Jag vill ju köpa nya tyger men insåg att jag måste sy upp lite av mitt stora lager och klänningar är ju kul att sy. Det är lite svårt att veta vad man ska sy av alla bomullstygerna. Men klänningar och väskor funkar ju bra!

Smarriga bakverk du har lagt upp här. Jag är lite baksugen men får ju lite panik av att veta att hela frysen är full med godsaker, lite svårt att låta bli dem då. Men lite kan man ju fylla på med! :)

Ha det så bra och hoppas att allt är bra med dig!

Kram